Ibnu Sina Pakar
Terapi Warna
MENURUT catatan sejarah, terapi warna berasal dari
tradisi India kuno, yang diajar dalam Ayurveda. Masyarakat India sudah
mempraktikkan terapi tersebut sejak ribuan tahun silam. Sumber sejarah lain
menyebutkan bahawa terapi ini berasal dari tradisi China dan Mesir kuno.
Dijelaskan bahawa orang Mesir kuno telah membina solarium, sejenis bilik, yang
dipasang dengan kaca jendela berwarna. Matahari akan bersinar melalui kaca dan
pesakit dibanjiri dengan warna.
Dalam sebuah artikel yang ditulis oleh Michelle Caldwel,
Smallpox: Is the Cure Worse Than the Disease, disebutkan pada akhir abad ke 19
Masehi, penderita penyakit cacar di Eropah dirawat di ruang yang ditutupi
dengan kain berwarna merah untuk menyembuhkan pesakit.
Terapi serupa telah dipraktikkan oleh doktor Islam pada
abad ke 10 Masehi. Tokoh Islam yang memperkenalkan kromoterapi adalah Ibnu Sina
(980 Masehi - 1037 Masehi), yang dikenali oleh masyarakat Barat dengan nama
Avicenna. Kurang lebih sembilan abad sebelum orang Barat mengenali kromoterapi,
Ibnu Sina sudah menggunakan warna sebagai salah satu sarana penting dalam
mendiagnosa (mengenali) penyakit dan untuk pengubatan.
Di dalam karya besarnya yang berjudul Al-Qanun fi
At-Thibb (The Canon of Medicine), Ibnu Sina mengungkapkan bahawa warna
merupakan gejala yang nampak dalam penyakit. Beliau juga telah berjaya
mengembangkan grafik hubungan antara warna dengan suhu tubuh dan keadaan
fizikal tubuh. Ibnu Sina juga melakukan klasifikasi warna dan fungsi-fungsinya
dalam proses penyembuhan si sakit. Beliau mengemukakan bahawa warna merah
memindahkan darah, biru atau putih mendinginkan, dan kuning mengurangi rasa
sakit pada otot dan radang mata. Ibnu Sina adalah orang pertama yang
membuktikan bahawa warna yang salah yang digunakan untuk terapi dapat
menyebabkan tidak adanya respons dalam penyakit yang spesifik.
Warna yang salah selama proses terapi tidak akan mendapat
respons dari penyakit tertentu, ujarnya dalam Al-Qanun fi At-Thibb. Diceritakan
oleh Samina T. Yousuf Azeemi dan S. Mohsin Raza dalam A Critical Analysis of
Chromotherapy and Its Scientific Evolution, Ibnu Sina suatu sewaktu mengamati
orang yang hidung berdarah. Menurutnya, orang yang hidung berdarah seharusnya
tidak melihat warna merah yang terang dan tidak boleh terkena sorot lampu
merah. Warna merah akan mendorong cairan sanguin (sanguineous humor). Orang
hidung berdarah, menurut Ibnu Sina, harus melihat warna biru. Berbeza dengan
warna merah, warna biru akan meringankan dan mengurangi aliran darah.
Terapi Warna
Islam mewariskan khazanah ilmu pengetahuan yang sangat
kaya kepada peradaban moden. Berbagai macam penemuan para ilmuan Islam masih
tetap berlaku dan dikembangkan hingga waktu ini. Mulai dari bidang pertanian,
perlombongan, kesenian, ilmu-ilmu sosial, kedoktoran, hingga pengurusan
pelayanan pos, merupakan tindak lanjut dari warisan Islam. Di bidang
kedoktoran, ramai doktor Islam berjaya menciptakan kaedah-kaedah pengubatan.
Mereka berjaya menemui aneka terapi untuk menyembuhkan ragam jenis penyakit.
Salah satunya adalah terapi warna atau lebih dikenali kromoterapi.
Kromoterapi merupakan kaedah perawatan penyakit dengan
menggunakan warna-warna. Terapi ini merupakan terapi suportif yang dapat
mendukung terapi utama. Menurut amalan kromoterapi, penyebab dari beberapa
penyakit dapat diketahui dari pengurangan warna-warna tertentu dari sistem
dalam tubuh manusia.
Kromoterapi, kadang-kadang disebut terapi warna atau
colorology, merupakan kaedah ubat alternatif. Dengan kata lain, seorang doktor
(pengamal terapi) yang terlatih dalam kromoterapi dapat menggunakan warna dan
cahaya untuk menyeimbangkan tenaga dalam tubuh seseorang yang mengalami
kekurangan baik fizikal, emosi, spiritual, mahupun mental. Terapi cahaya
terbukti dapat meringankan penyakit depresi yang tinggi.
Pakar kromoterapi menyatakan, mereka melakukan amalan
sesuai asas ilmiah. Menurut hasil kajian mereka, warna membawa reaksi emosional
manusia. Standard kaedah diagnosa menggunakan ‘ujian warna luscher’,
dikembangkan oleh Max Luscher (1923) pada awal 1900-an. Sewaktu kromoterapi
dilakukan, warna dan cahaya diterapkan ke daerah-daerah tertentu pada tubuh.
Warna berkaitan dengan dengan kesan positif dan kesan negatif. Dalam terapi
warna, warna spesifik serta jumlah warna dianggap penting dalam penyembuhan.
Beberapa alat yang digunakan untuk menerapkan warna
adalah batu permata, lilin, tongkat wasiat, prisma, kain tenun warna, dan kaca
atau lensa warna. Terapeutik (pengubatan) warna dapat diadministrasikan dalam
beberapa cara, tetapi sering dikombinasikan dengan hidroterapi (terapi air) dan
aromaterapi (terapi aroma atau wewangian) dalam usaha untuk mempertinggi kesan
terapeutik.
Mengenali Chakra
Di dalam tradisi India, dikenali yang namanya chakra,
yakni titik atau simpul tenaga dalam tubuh manusia. Menurut konsep chakra,
kesihatan adalah kesatuan menjaga keseimbangan fizikal dan emosi. Di India,
sekelompok pakar pengubatan Ayurvedic menjelaskan, warna yang berkaitan dengan
dengan tujuh chakra utama, yang menurut sistem mereka merupakan pusat rohani di
tubuh, terletak di sepanjang tulang belakang, jelas Dorothy Parker, dalam
karyanya Color Decoder.
Terdapat tujuh chakra dan masing-masing berkaitan dengan
dengan organ tertentu dalam tubuh. Tiap chakra memiliki warna dominan, tetapi
ini dapat menjadi warna yang tidak seimbang. Jika hal ini terjadi dapat
menyebabkan penyakit dan percabangan fizikal lainnya, kata Dorothy Parker.
Dengan memperkenalkan warna yang sesuai, penyakit ini
dapat diperbaiki. Ketujuh-tujuh chakra tersebut adalah, pertama, warna merah,
terletak di bahagian bawah tulang belakang. Warna ini digunakan untuk
merangsang tubuh dan fikiran serta meningkatkan sirkulasi. Kedua, warna orange,
terletak di daerah panggul. Digunakan untuk menyembuhkan paru-paru dan untuk
meningkatkan tenaga. Ketiga, warna kuning, terletak pada solar kekusutan.
Digunakan untuk mendorong urat dan membersihkan tubuh. Keempat, warna hijau,
terletak di jantung. Kelima, warna biru, terletak di tenggorokan. Digunakan
untuk mengubati penyakit dan meringankan rasa sakit. Keenam, warna indigo,
yakni di bahagian rendah pada dahi. Digunakan untuk meringankan masalah kulit.
Ketujuh, warna violet, terletak di atas kepala.
Meskipun kromoterapi telah dibuktikan manfaatnya oleh
Ibnu Sina dan tradisi India, namun tidak membuatnya bebas dari kritikan.
Beberapa pengkritik kromoterapi melontarkan pandangan bahawa ilmu kedoktoran
ini adalah palsu belaka. Mereka juga menyatakan belum ada bukti bahawa warna
adalah unsur kunci dalam proses penyembuhan bagi si sakit.
Ibnu Sina, Doktor Islam Mengajar Kromoterapi
Bapa Pengubatan Moden, begitulah sebahagian orang
menjulukinya. Di Barat Ibnu Sina yang dikenali dengan nama Avicenna,
disebut-sebut sebagai doktor Islam pertama yang menerapkan kromoterapi dalam
pengubatannya. Hal tersebut dicantumkan dalam karyanya Al-Qanun fi At-Thibb
(The Canon of Medicine).
Dia mempelajari ilmu kedoktoran sejak usia 16 tahun.
Bahkan memperoleh predikat sebagai seorang pakar fizik pada usia 18. Dalam
dunia kedoktoran, beliau tidak hanya mempelajari teori kedoktoran, tetapi juga
perawatan atau pelayanan pada orang sakit. Melalui perhitungannya sendiri,
beliau menemui kaedah-kaedah baru dari perawatan atau pengubatan.
Ibnu Sina mengatakan, ‘Kedoktoran bukanlah ilmu yang
sukar ataupun menjengkelkan, seperti matematik dan fizik sehingga saya cepat
memperoleh kemajuan. Saya menjadi doktor yang sangat baik dan mulai merawat
para pesakit menggunakan ubat-ubat yang sesuai.’ Selain mendapat gelaran Bapa
Pengubatan Moden, banyak lagi predikat kehormatan yang diterimanya di bidang
kedoktoran. Itu berkaitan dengan dengan keagungan karya-karya yang telah beliau
hasilkan. Karyanya yang sangat terkenal adalah Al-Qanun fi At-Thibb (The Canon
of Medicine) yang merupakan rujukan utama di bidang kedoktoran selama
berabad-abad.
Avicenna yang juga dikenali sebagai seorang ahli falsafah
dan ilmuan dilahirkan tahun 980 Masehi di Afsyahnah dekat Bukhara, Parsi
(sekarang masuk wilayah Uzbekistan). Nama lengkapnya adalah Abu Ali Al-Husayn
bin Abdullah bin Sina. Beliau menghembuskan nafas terakhirnya pada bulan Jun
1037 Masehi di Hamadan, Parsi (Iran).
Ibnu Sina merupakan tokoh Islam yang sangat produktif.
Karya-karyanya tidak terbatas di bidang kedoktoran saja, melainkan juga di
bidang falsafah, matematik, logika, akhlak, dan fizik. Total ada sekitar 450
karya yang sampai ke tangan generasi sekarang. Menurut George Sarton, Ibnu Sina
merupakan ilmuan hebat dan paling terkenal dari dunia Islam pada semua bidang,
tempat, dan waktu.
1 komentar:
DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :)
Posting Komentar